Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2009

Διεκδικούμε αυτά που μας ανήκουν

Την Τρίτη, 6/10, κι ενώ η σχολή ήταν ακόμα κλειστή πραγματοποιήθηκε η Γενική Συνέλευση Τμήματος, όργανο στο οποίο οι φοιτητές/τριες έχουν δικαίωμα παρακολούθησης και τοποθέτησης καθώς και ψήφου ανάλογα με το ποσοστό που λαμβάνουν στις εκλογές. Σε αυτή την εν κρυπτώ διαδικασία στην οποία καθόλου τυχαία ΔΑΠ και ΠΑΣΠ ήταν παρούσες αποφασίστηκαν μεταξύ άλλων αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών. Συγκεκριμένα τα βασικά μαθήματα από 36 έγιναν 45 (μεταξύ των οποίων 5 συνθέσεις), ενώ στα επιλεγόμενα καταργήθηκαν μαθήματα με κοινωνικό και μη εξειδικευμένο προσανατολισμό. Βλέπουμε ουσιαστικά τα μαθήματα να πολλαπλασιάζονται και να εξειδικεύονται ακόμα περισσότερο. Όσον αφορά στα επιλογής κάθε φοιτητής/τρια θα έχει τη δυνατότητα να διαλέξει 6 μαθήματα από ένα τομέα δικαίου με σκοπό την εξειδίκευση ήδη από τις προπτυχιακές σπουδές.

Αλλά τι κρύβεται πίσω από αυτή την αλλαγή?

Ο εκρηκτικός συνδυασμός της με την εισαγωγή των πιστωτικών μονάδων. Οι πιστωτικές μονάδες(ECTS) ουσιαστικά κατατάσσουν τα μαθήματα του προγράμματος σπουδών ανάλογα με το «φόρτο» εργασίας, δηλαδή το χρόνο που απαιτείται για την ολοκλήρωση όλων των προγραμματισμένων δραστηριοτήτων μάθησης, στο πλαίσιο ενός ακαδημαϊκού προγράμματος, όπως η παρακολούθηση παραδόσεων, σεμιναρίων, η ανεξάρτητη μελέτη, η προετοιμασία εργασιών, η πρακτική άσκηση, η συμμετοχή στις εξετάσεις, η εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας. Αλλά σε ένα πανεπιστήμιο με ελάχιστες υλικοτεχνικές υποδομές και καθηγητές που περιορίζουν το μάθημα στη διάλεξη, όπως στο δικό μας, σαφώς η συλλογή των απαιτούμενων πιστωτικών μονάδων δυσχεραίνει. Όλο αυτό το αέναο κυνήγι πιστωτικών μονάδων εντατικοποιεί τους ρυθμούς φοίτησης, εισάγει τον ανταγωνισμό μεταξύ των φοιτητών/τριών, διασπά το ενιαίο του πτυχίου, και άρα τα ενιαία επαγγελματικά δικαιώματα, δημιουργώντας τελικά φοιτητές, και κατά συνέπεια εργαζομένους, διαφορετικών ταχυτήτων. Έτσι φτιάχνει αναλώσιμους, υπερεξειδικευμένους και φθηνούς εργαζομένους. Αλλά, πριν από όλα αυτά, από πότε μπορεί να μετρηθεί και να μπει σε καλούπι ο χρόνος που διαθέτει ο κάθε φοιτητής και η κάθε φοιτήτρια για ανεξάρτητη μελέτη ή για εκπόνηση εργασιών; Από τη στιγμή φυσικά που ο κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικές δυνατότητες στο ρυθμό μάθησης αλλά και διαφορετική ζωή. Κάτι τέτοιο, εκτός από αντι-επιστημονικό, είναι και αντιδραστικό, καθώς ανάγει το βαθμό εντατικοποίησης των σπουδών σε βασικό κριτήριο αναγνώρισης της γνώσης που παρέχεται απ’ τα ιδρύματα.

Κι όλα αυτά την ώρα που ο απερχόμενος Υπουργός Παιδείας Α. Σπηλιωτόπουλος πραξικοπηματικά αναγνώρισε 33 κολέγια, αδιαφορώντας για την ύπαρξη του άρθρου 16 που κατοχυρώνει ως φορείς τριτοβάθμιας εκπαίδευσης τα δημόσια και δωρεάν πανεπιστήμια. Η αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των ΚΕΣ εξισώνει τα πτυχία των δημοσίων πανεπιστημίων προς τα κάτω, ενώ δεν υφίσταται καμιά ακαδημαϊκή, επιστημονική και ερευνητική ισότητα. Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για ιδιωτικές δομές που παρέχουν τριετείς καταρτίσεις σε υπερεξειδικευμένα αντικείμενα από τα οποία είναι κατανοητό ότι δεν μπορεί να βγει ένας συγκροτημένος εργαζόμενος σε ένα συνολικό αντικείμενο. Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τρία λοιπόν μέτρα (πιστωτικές μονάδες, πρόγραμμα σπουδών, ΚΕΣ) τα οποία στοχεύουν στην ίδια κατεύθυνση, ως εξής: το νέο πρόγραμμα σπουδών εξειδικεύει το γνωστικό αντικείμενο ήδη από το πτυχίο, τα ΚΕΣ παρέχουν υπερεξειδικευμένη κατάρτιση και οι δυο αυτοί τίτλοι σπουδών (πτυχία και bachelor αντίστοιχα) εξισώνονται μέσω των πιστωτικών μονάδων.

Δηλαδή τα bachelor που είναι οι τίτλοι σπουδών που παρέχουν τα ψευτοκολλέγια με τριετή φοίτηση και αποσπασματική γνώση εξισώνονται με τα δικά μας πτυχία του δημόσιου πανεπιστημίου, τα οποία και προσφέρουν συνολική γνώση επί ενός επιστημονικού αντικειμένου και απαιτούν μεγαλύτερη διάρκεια σπουδών.

Απέναντι σε όλα αυτά δυνάμεις όπως η ΔΑΠ επικροτούν θεσμικά και εξωθεσμικά αυτή την προσπάθεια (τάχθηκε υπέρ της αναθεώρησης του αρ. 16 και της λειτουργίας ΚΕΣ). Από την άλλη η ΠΑΣΠ ζήτα απλώς να αρθεί η εξίσωση των πτυχίων μας με τα bachelor των ΚΕΣ παρότι γνωρίζει ότι όσο υπάρχει η κοινοτική οδηγία και ο νόμος Στυλιανίδη θα υπάρχει και η πίεση εξίσωσης.

Ως ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΕΝΟΤΗΤΑ θεωρούμε αναγκαία την διεκδίκηση ενιαίων και αδιάσπαστων πτυχίων με όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα σε αυτά, ισότιμα με αυτά που στην υπόλοιπη Ευρώπη αποκαλούνται master και απαιτούμε:
• Κλείσιμο των ΚΕΣ ώστε να μην βρίσκει πια πεδίο εφαρμογής η κοινοτική οδηγία
• Καμία αλλαγή του προγράμματος σπουδών προς την κατεύθυνση της ειδίκευσης και της εντατικοποίησης
• Καμία εντατικοποίηση των ρυθμών σπουδών με εισαγωγή συνθέσεων.
• Καμία εφαρμογή πιστωτικών μονάδων.

Καλούμε όλους και όλες την Παρασκευή 16/10 στις 13:00 στο Αμφ.1 στη συνάντηση του συλλόγου με τον πρόεδρο της σχολής Κ. Ρέμελη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου